söndag 24 april 2011

Tänder som flyttar sig tillbaka

Jag har läst på många forum om folk som är ledsna för att tänderna flyttar sig tillbaka efter tandreglering. Ibland är det någon som glömt att använda sin retainer eller så har tråden på baksidan av tänderna lossnat. Att ingen undrar varför, ska man bara acceptera att det är så? Det kommer jag ihåg att jag aldrig gjorde. Jag undrade i stället "Vad är det här för konstigt, ett icke-stabilt resultat? Vad är det jag har gått med på att göra mot min mun?"

Många får inte ens reda på innan behandlingen att de kanske måste gå med trådar på insidan av tänderna eller använda natt-tandställning (retainer) resten av livet.  Borde man inte tala om det innan? För det är ju om inte annat förknippat med en enorm risk. Om jag åker på resa eller får barn eller något annat omvälvande och glömmer retainern så kan allt vara omintetgjort (eller i alla fall gått tillbaka lite). Eller om tråden lossnar när man är bortrest.

Jag frågade en tandläkare om det här med att tänderna flyttade på sig om tråden föll av (detta var innan jag ägnade ett par hundra timmar att läsa på om tandreglering) och hon sa att det hela är ett experiment som man håller på med just nu. Man funderar på om hur länge man har retainern spelar roll för om tänderna kommer att flytta sig eller inte. Efter att ha gjort en del research hittade jag dock en hel drös amerikanska hemsidor som sa att om man inte löser problemet med käkarna (som nästan alltid är boven från början) så kommer det inte att spela någon roll om man använder retainer i fem, tio eller trettio år – tänderna kommer att riskera att flytta sig tillbaka. Alltså är det livslång retention som gäller. Men det är inget alternativ tycker jag. Nej, det underliggande problemet ska ju lösas! Det finns ju tekniker idag, har funnits sedan minst 70-talet, som kan göra det också. Men i stället väljer man att förvärra problemet – inte så konstigt då att tänderna vill tillbaka!

Sen var det någon på en blogg som tappat bort sin retainer och tänderna hade flyttat på sig snabbt och hon hade gått tillbaka till tandläkaren som sagt att de hade gjort fel som inte dragit ut tänder eftersom det var så trångt. Som att det var därför de flyttat på sig! Vad kom det påståendet ifrån? Om man drar ut tänder ökar väl risken för att det går tillbaka (eftersom munnen görs mindre varpå t.ex. tungan inte riktigt får plats och börjar pusha på tänderna). Hur kommer det sig att de slänger sig med de här osanningarna? De kan åtminstone lägga fram olika teorier. Eller vill de inte att man ska få reda på att det fortfarande finns ett problem med munnen som de har ignorerat?



Retainer forever? Nej tack! Vi vill ha snygga tänder som inte hålls ihop av ett "plåster"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar