söndag 10 april 2011

Glad att hon aldrig haft tandställning

Var på middag hos en god vän igår och vi kom in på att hon hade stört sig hur länge som helst på sina ojämna tänder. Då började jag berätta om det jag har läst nu att man inte ska dra ut tänder och/eller flytta dem bakåt eftersom det kan förstöra profilen och bettet och tungans och käkledens position men att det ändå är ofta just det man gör. Hon blev chockad och sa: "Är det SANT?" Jag berättade om varför Weston A. Price och grabbarna anser att man får sneda tänder och att vanlig tandreglering ofta inte tar hand om det verkliga problemet och kan förvärra alltihop. Sedan berättade jag att man måste ha trådar på insidan av tänderna för att hålla dem på plats eftersom resultatet är så instabilt, ofta resten av livet. "Är det SANT?" sa hon igen. Hon kunde inte släppa det där sedan. Ju mer jag berättade desto gladare blev hon att hon aldrig skaffat tandställning.

Sen att man inte ska vänta tills barn har växt klart, hon hade såklart hört tvärtom (det är ju många gånger den information vi får här i Sverige). Hon hade släktingar som haft tandställning och dragit ut bl.a. en eye tooth (en sån där hörntand som växer i gommen) och när jag sa att man ofta kan förhindra det om man guidar käkarna rätt vid en tidig ålder så blev hon helt förvånad att inte fler vet om det.

Sen började vi mäta varandras hörntandsavstånd. Skrattade och höll på som småtjejer. "Okej, nu mäter vi dig, ojojoj, du har för liten överkäke!" "Va, ska man ha så där stor, det är ju jättestort!" (Normen är tydligen 40 mm.) Sen mätte vi avståndet mellan näsan och framtänderna. Hon hade också för stort avstånd fast jag var såklart värst. Skrattade. Men sen blev vi allvarliga igen. Hur ska man kunna nå ut till folk? Jag vet inte om de flesta skulle strunta i sin hälsa för att få raka tänder men de kanske inte struntar i att de här metoderna skapar dubbelhaka, större näsa, ful profil och att resultatet går tillbaka så lätt? Jag gav henne lite länkar att titta på.
Tänk om det här hade förhindrats i ett tidigt skede, vad glad den här personen skulle blivit.

2 kommentarer:

  1. Hej, jag igen... :) alltså det här med avståndet mellan hörntänderna. Då snackar vi om den första tanden med två "piggar" istället för en på vardera sidan i överkäken? Och måttet är ett innermått? I såna fall är mitt mått 27 mm. 0_o.

    Karin

    SvaraRadera
  2. Precis, tänk dig att man har fyra framtänder i varje käke, då är hörntänderna bredvid dem, ofta spetsiga.
    Det är ganska svårt att mäta detta avstånd själv och jag vet inte exakt hur tandläkarna gör det. Det kallas hur som helst "intercanine width" och det viktiga är egentligen att tandbågen är formad som tungan.
    Har du liten överkäke tror du? Har du gjort någon form av behandling? Vet inte om man ska förlita sig för mycket på siffror egentligen när man kollar själv, men det man kan kolla på är om man tycker tungan verkar få plats ordentligt innanför tandbågen.

    SvaraRadera