torsdag 21 april 2011

Tänk innan ni drar ut tänder

Jag blir mörkrädd när jag tänker på att samhället betalat för någonting som kan ha pajat fler delar av min hälsa än vad jag ens kan gissa (t.ex. kan mitt konstiga blodtryck och hjärtklappning ha att göra med det här för så blir det när man inte kan andas ordentligt på natten). Det kommer nog kosta typ 100.000 eller mer att fixa detta. Jag vill ha hjälp nu men inser att det inte går. Jag måste veta vilket land jag kommer att bo i först.

Jag har surfat runt på lite bloggar som skriver om tandställning. Nästan alla är tonårstjejer och jättemånga har fått rådet att dra ut tänder. Mycket underligt att extraction orthodontics är så stort i Sverige när man diskuterat problemen med det sedan 80-talet i USA. Men hur som helst, jag har kommenterat på bloggar som skrivs av folk som inte verkställt beslutet ännu. Jag har försökt vara ödmjuk och sagt att "det är bra att känna till debatten".

Men jag tänker att jag kanske ska sluta med det nu. Det är bara det att jag inte kan låta bli. Så himla sorgligt, folk som nästan inte har någon trångställning alls rekommenderas att dra ut. Jag vet ju att de inte kommer att lyssna på vad jag säger. De vill tro att det här enkla med att de erbjuds gratis tandreglering hos en tandläkare runt hörnet kommer att lösa hela biffen. Det fick mig att tänka att det är nästan som pyramidspel. Man vill så gärna att det ska vara sant att man säger ja till det. Varför är det så? Det är önsketänkande i många fall att vanlig tandställning med räls löser allt och att det inte finns några biverkningar.

Jag kan ju bara tala för mig själv men jag läser på innan jag gör något. Google är min vän. När jag gjorde min behandling fanns inte Internet. Eller ni vet, det fanns, men nästan ingen kände till det. En enda titt på Facefocused.com hade fått mig att tacka nej till behandlingen, det kan jag säga direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar