lördag 14 maj 2011

Tandställning en klassfråga

Jag blev lite upprörd när jag såg denna artikel trots att jag vet att det här fortfarande är en accepterad metod. Så jag blev tvungen att kommentera i kommentarsfältet. Det jag stör mig som allra mest på är följande mening:

”Ibland räcker det inte med en tandställning utan tandläkaren måste också dra ut tänder för att rätta till bettet.”

Vad spelar det för roll om tänderna passar ihop om de tryckts för långt bak? Tungan kommer inte att flytta sig, inte heller käkleden och dess kondyler. Halsen, där syret passerar kommer definitivt inte att röra sig ur vägen. När ska man komma fram till att käkarnas position i huvudet är lika viktiga eller viktigare än klass 1-occlusionen?

Jag skulle vilja vara så fräck att jag påstår att det inte går att rätta till bettet genom att dra ut tänder. Eventuellt räddar man några tänder från att slitas eller slås ut men vem bryr sig om en sliten tand om man inte kan andas ordentligt eller måste tugga i fel läge i resten av sitt liv? 

Det är dags att man börjar nysta i det här. Hjälper vi verkligen folk med den här typen av behandling? Eller blir det snarare en klassfråga att ha råd att förstöra sig själv?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar