tisdag 24 maj 2011

Varför tandställning?

Någonting jag funderat väldigt, väldigt mycket på är varför nästan ingen man pratar med förstår sin behandling med tandställning. Man frågar och de svarar: ”Det är någonting med bettet,” eller ”Det var något om att tänderna inte fick plats”. Men hur det hela ska lösas, varför det blivit så och hur det kommer att bli sedan verkar man inte riktigt veta utan man lägger hela sitt öde i tandläkarens händer. Jag är själv inget undantag. Jag litade på experterna, behövde inte förstå, trodde jag. De hade ju gjort det här sedan urminnes tider, såklart de hade koll! Jag har fått ångra att jag hyste den tilliten några tusen gånger om sedan dess. Jag kommer nog aldrig att sluta fråga mig: ”Hur kunde jag inte ställa fler frågor? Hur kunde jag nöja mig med att bara en typ av behandling lades fram?”

I det här radioklippet med Dr. Hang går han in på precis detta. När han förklarar hur det kommer bli med Biobloc-behandlingen så förklarar han ordentligt så att mamman förstår. Bara när man verkligen hajar hur allt hänger ihop och vad som kommer att hända, när det ”makes sense”, så kan man ta beslutet att göra det. Annars bör man avstå. Citat: ”Den sista anledningen i världen att göra tänderna raka är för att ’doktorn sa det. Vi fattade inte riktigt varför, men han är ju doktor. Han vet ju!’” Han hade själv dragit ut tänder och han hade själv haft tandställning som barn men han fattade inte behandlingen bakom, han minns inte, ej heller hans mor. Alla andra hade ju tandställning! Han anser nu att man måste ställa frågan med stort F: ”Varför gör jag detta?” Är man smart så försöker man förstå, menar han och jag kunde inte hålla med mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar