onsdag 1 juni 2011

Dra ut tänder är amputation

Hittade en superintressant klinik häromdagen som skrev att numera finns det de tandläkare som anser att tänder som dras ut för tandreglering borde klassas som amputation! (Läs gärna allt de skrivit på den specifika sida jag länkade till.) Jag vet inte om tänder kan definieras som en kroppsdel som man kan "amputera" men uttalandet tyder hur som helst på att man anser det väldigt allvarligt. Jag har faktiskt då och då sett detta förut, att man refererar till tandreglering med utdragning av tänder som ”bicuspid amputation”. På klinikens hemsida skriver man även att ”visdomständer ska endast dras ut om det föreligger upprepade infektioner eller något annat betydande problem”. Bra skrivet. Visdomständer dras annars ut alldeles för lättvindigt.

Detta är en klinik helt i min smak! De använder ALF-tandställningen (löser långt fler problem och är mindre störande än t.ex. en Quad Helix) samt Delta-systemet på räls. Om Delta skriver de: ”Deras revolutionerande triangulära design har halverat tiden som brackets måste vara på tänderna – därav det klatschiga namnet ’Half Time Braces’!”

Dock finns det ett problem med denna klinik som gör att jag förmodligen inte skulle välja dem och det är att de använder Bionators och Twin Blocks för att ta fram underkäken. Håller de inte samtidigt tillbaka överkäken? Sedan håller de ju till i Salisbury. Men jag tänkte ändå att det kunde vara intressant att höra om deras åsikter och approach eftersom dessa diskussioner inte ens verkar ha kommit upp i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar