måndag 6 juni 2011

Gratis tandställning - nej tack

När jag precis tagit bort min tandställning och insett att ett stort misstag var begått men att det förmodligen var oåterkalleligt så fick min bror erbjudande om gratis tandställning. Han har väldigt sneda tänder men inget bettfel. En framtand sticker ut rätt mycket och ja, det är helt enkelt ganska kaosigt där framme. Hur som helst så frågade han mig om råd. ”De frågade om jag ville ha gratis tandställning, vad tycker du?” Jag svarade: ”Jag tycker du ska skaffa tandställning i röven!” och så skrattade vi en massa och glömde bort det hela.

Idag säger han att han inte bryr sig om sina sneda tänder alls. ”Bara de är rena, hela och hyfsat vita,” resonerar han. Men jag bryr mig. Tänk vilken tur att han inte skaffade! Hans vackra ansikte kunde blivit förstört. Visst hade han fått raka tänder (alltid en sanning med modifikation, man måste ju ha retainer för att det ska hålla sig) men hans överläpp skulle åkt inåt, hakan kanske hade hamnat längre bak, näsan hade sett större ut och ansiktet hade blivit mer och mer avlångt med åren (och det behöver inte hans ansikte, det är redan smalt). Det hade inte blivit snyggt. Det fanns något liknande Damon braces på den tiden också men sådant visste man ju som patient ingenting om. Man trodde bara att alla tandläkare ville ens bästa, använde det senaste och att man alltid fick den bästa vården. Inte att kompisen kunde få en tandställning som gjorde att man inte behövde dra ut tänder medan man själv var tvungen att dra ut tänder och därför nu sitter i skiten.

Ibland tänker jag på just detta, hur lite roll raka tänder faktiskt spelar om ansiktet ändå blir förstört. Ett ojämnt leende är ju strunt samma, jag skulle välja det any day framför ett insjuktet ”tandställningsansikte”. När man väl har börjat uppmärksamma den aspekten så finns det ingen återvändo. Gratis tandställning kan nog verka lockande för många men om de bara visste att det också kan innebära gratis 5-10 års åldrande i utseende. För att inte tala om åldrande i hälsa om man har otur.

(Detta gäller alltså tandställning som flyttar tänderna bakåt.)


Jodie Foster har "tandställningslooken".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar