fredag 25 mars 2011

Vaga problem med bettet

Jag vet inte om namnet Stampe är provocerande? Jag använde det när jag kommenterade på en tjejs blogg och senare när jag återvände till henne så hade hon skrivit att en vän till henne tagit åt sig av mitt namn. Jag vill ju bara visa att ”det är lugnt, jag har också haft utstående tänder” (eller det har jag ju inte om man ska vara korrekt utan ”underkäke som inte kunnat växa ikapp” är det ju egentligen). Vad tycker ni? Det är inte min mening att uppröra, tänkte mest att det kunde vara lätt att komma ihåg namnet då.

När jag började researcha detta så skrämde det mig något oerhört. Men jag bestämde mig för att möta det, inte minst för andra människors skull. Läste förresten att "vuxna med problem efter extraction orthodontics (tandreglering med tandutdragning) har svårt att sätta ord på det de känner". Jag brukar ju säga att det "inte känns som min mun", att det är "jobbigt att bita ihop" vilket är vagt. Det går ju knappt ens att förklara för en läkare. När jag var hos tandregleraren i USA sa de att "jaha, men du kanske har svaga muskler i käkarna?" och jag kan inte klandra dem för att de trodde det. Men sanningen är att munnen är för trång för tungan, att tandbågen har fel form och att käkarnas plats i ansiktet är fel - särskilt underkäken är för långt bak. Och då blir bettet knasigt, så är det bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar