lördag 19 mars 2011

Mycket är underkäkens fel

Det var väl i januari någon gång som jag bestämde mig för att jag skulle göra en hemsida om tandreglering, en kritisk sida. Folk måste få reda på de nya rön som kommit fram (eller ja, nya och nya, 70-talet i alla fall). Jag vill verkligen hjälpa andra människor.

Men det har varit jobbigt. Jobbigt att researcha detta ämne. Jag har fått hjärtklappning mer än en gång och mått illa.

Många gånger har det varit rent deprimerande. T.ex. som när jag läste att om man flyttar tänderna i överkäken bakåt och anpassar underkäken på olika sätt till den (alltså tvingar även den bakåt) och särskilt om man drar ut tänder så skapas en diagonal profil (undertecknad säger: check!) och för lite plats för tungan. (Check! Med eftertryck!)

Detta är någonting jag tänkt på i många, många år att det känns som om munnen blivit extremt liten och att tungan inte får plats och åker bak i halsen. Det är antagligen därför jag kvävs på natten och snarkar samt har väldigt trångt i halsen. Eller så var underkäken så långt bak från början att det ändå skulle hänt? Men hur det nu än är med den saken så har tandregleringen inte alls hjälpt det problemet utan i så fall förvärrat det. Det känns verkligen också som om det blev värre just efter ”behandlingen” och det är tydligen ett av vissa forskare känt problem.

Detta betalar skattebetalarna för…

Jag trodde jag var galen, att jag inbillade mig. Men nu har jag hittat massor av folk med samma problem och även forskare som har känt till det här i evigheter (sedan 50-talet närmare bestämt). Dessa forskare har menat att en stor del av problemet ligger i underkäken och att den måste dras fram i unga år så att det blir mer i enlighet med hur den primitiva människan ser ut om kost och miljö vore optimala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar