onsdag 20 augusti 2014

Om retainer och tänder som går tillbaka efter tandställning

För ett par veckor sedan publicerades följande lilla fyndiga historia i DN:


Då kom jag att tänka på detta med retainer, alltså trådar bakom tänderna eller natt-tandställning samt tänder som går tillbaka efter att man tagit bort rälsen. Faktiskt är det ju många gånger så att man erbjuds just "tillsvidaretandställning". Idag rekommenderar nämligen allt fler tandreglerare retainer tills vidare, vilket ofta innebär på obestämd framtid eller till och med resten av livet. 

"Ska man aldrig bli av med den där tandställningen?" kommer jag ihåg att jag tänkte när jag fick min retainer, en liten plastskena som jag skulle ha på nätterna samtidigt som jag även hade trådar fastklistrade på baksidan av framtänderna. Min tandreglerare hade inte ens berättat för mig att man måste ha retainer efter avslutad behandling och jag kände mig totalt överkörd! Hur kunde man strunta i att berätta något så viktigt? Nu fanns det ju risk att tänderna gick tillbaka om jag glömde skenan, sov över hos någon kille, hamnade på sjukhus, tappade bort den på en resa eller liknande. 


En typisk retainer att ha som natt-tandställning.


Trådar på baksidan av tänderna.



Långsamt började trådarna på insidan av tänderna att samla tandsten. Det var omöjligt att göra rent, trots att jag försökte med små mellanrumsborstar och liknande. Tandtråd kunde man ju inte använda - så underligt med tanke på hur viktigt tandhygienister alltid påpekar att det är. En tand började få fickor och blödde ofta, denna kommer jag säkerligen att förlora i förtid. Var det inte sådant här som tandställning skulle hjälpa mot, att kunna göra rent i munnen lättare? Jag förstod ingenting.


Flera gånger bad jag olika tandläkare att ta bort tråden åt mig. Pekade på hur mycket tandsten som uppstått och hur jag börjat få tandköttsfickor. De vägrade! När jag ringde jag runt till olika kliniker och berättade att jag ville boka en tid för att ta bort en retainertråd fick jag till svar: "Sådana trådar bör sitta kvar." När jag ändå tjatade om att jag ville ha bort den slingrade de sig undan. Ingen ville ta i problemet. Visst är det underligt? Vi lever i ett samhälle där vi relativt enkelt kan abortera barn och göra stora plastikoperationer, men just sådana här retainertrådar får vi kämpa för att få bort. Från vår egen kropp!


I min enfald hade jag även trott att den behandling jag genomgick som tonåring (utdragning av 4 kindtänder samt räls som ska "jämna till") på något sätt skulle återställa min mun till något sorts naturligt skick. Rätta till det som var fel. Så varför var det då så att hela resultatet kunde gå tillbaka på ett par veckor? Varför behövdes en tråd (eller som någon träffsäker människa uttryckte det, "ett plåster") på baksidan av tänderna i resten av livet ? Var inte det fusk att behandlingen inte var stabil? Jag fick till svar av tandregleraren att "tänderna har ett minne, de vill tillbaka till sin ursprungliga plats". Men det verkade inte logiskt. Vadå minne?
Idag vet jag svaret!


Tandställning med räls skapar ofta ett instabilt resultat

För det första, den behandling jag (och många med mig) har fått gör precis tvärt emot vad kroppen vill. Käkar och tänder vill framåt, tandställning flyttar däremot bakåt. Vi går rakt emot kroppen - jamen då är det väl självklart att naturen kommer att slå tillbaka! De allra flesta bettfel och sneda tänder uppkommer eftersom munnen har blivit för liten. Gommen har blivit trång och överkäksbenet har roterat nedåt och bakåt vilket i sin tur gör att tandbågens utrymme krymper. Tänderna får inte plats. Tandställning med räls har bakåtflyttande mekanismer. Tänk er vad som händer i en mun där tänderna flyttas ännu längre bak, längre in i munnen, när käken i stället vill framåt. Just det, ni gissade rätt - det blir ännu mindre plats för tänderna! Tycker ni fortfarande att det är konstigt att tänderna går tillbaka? Låt oss då titta på den kanske viktigaste mekanismen av alla, nämligen tungan.

På en människa där käkarna har växt normalt brukar man också hitta rätt andningsteknik och sväljteknik. Vi är konstruerade att andas genom näsan, inte genom munnen. Andas vi genom munnen förslappas käkmusklerna och vi riskerar överbett och flyende haka. I viloläge, alltså när vi inte pratar och äter, skall tungan vila i överkäken med yttersta tungspetsen mot den lilla knölen precis bakom framtänderna. Munnen skall vara stängd med läpparna ihop. När vi sväljer bör vi lätt bita ihop kindtänderna medan tungan gör en muskulär vågrörelse framifrån och bak i överkäken för att mata ner födan eller saliven. Du kanske lade märke till en viktig sak här, nämligen vad tungan faktiskt gör? Den vilar, respektive sveper i överkäken vid vila, respektive sväljning. Detta innebär att den fungerar som... ja, du gissade rätt! En retainer! "Retain" betyder behålla/bibehålla på engelska och det är precis vad tungans uppgift är. Den hjälper till att bibehålla överkäkens form och den pressar överkäksbenet uppåt i ansiktet där det hör hemma. När sväljning och andning inte fungerar som de ska finns det inget stöd som kan hålla hela strukturen i schack och därför finns risk att alltsammans kollapsar. Det är då vi får sneda tänder och knasiga bett. 


Se hur denna pojkes ansikte förändrades under årens lopp efter att han som liten började andas genom munnen p.g.a astma efter att han utvecklat pälsdjursallergi.



Så varför blir tänderna sneda igen?

Nu kan ni själva knyta ihop säcken. Om vi flyttar tänderna bakåt, gör tandbågen mindre, drar ut tänder (vilket också gör munnen mindre), hämmar käkens växt genom räls, ja då blir det ju också mindre plats för tungan. Om tungan inte får ordentligt med plats kommer den att deformera käken och faktiskt hela kraniet på sikt. Den kan också långsamt trycka ut bakåtflyttade framtänder igen i ett försök att få plats (egentligen ska ju tänderna framåt). Det kan leda till att tänder blir sneda på nytt en tid efter tandregleringsbehandling.  Tungan är trots allt kroppens starkaste muskel om man ser i proportion till storlek. Ligger tungan och vilar i underkäken när vi andas så kommer den varken att göra sitt bibehållningsjobb i överkäken eller hjälpa musklerna att hålla upp underkäken. Med tiden blir käkarna mer och mer deformerade och vi får allt mer assymetriska ansikten. Tänderna kommer att gå tillbaka och bli sneda på nytt eftersom tandbågarna fortfarande är för små. Om vi inte har retainer vill säga.

Nu kanske ni dock redan har räknat ut att en retainer i ett sådant här fall bara kommer att behålla ett redan felaktigt behandlingsresultat. Tänderna har också en genetiskt bestämd plats i våra käkar. Kanske är det detta som tandreglerare refererar till som ett "minne"? Naturligtvis skall då också alla tänder finnas i munnen, för om man drar ut kindtänder eller flyttar runt dem dit de inte hör hemma så kommer kraniets arkitektur att falla och bli instabil. Ingen sund byggfirma skulle konstruera ett snett hus och förvänta sig att det höll sig stadigt, eller hur? 


Raka tänder, javisst, men tyvärr på bekostnad av både andning, sväljning och ansiktets utseende i övrigt. Låt er alltså inte luras av raka tänder eller ett bett som "passar ihop" som så många tandreglerare idag lockar med. De raka tänderna betyder enligt mig ingenting när ansiktet är förstört och när tänderna behöver ett plåster fastklistrade på sig resten av livet för att hålla sig raka. 


Jag vill tillägga att man i de flesta fall behöver retainer ett tag tills alltsammans har stabiliserat sig, oavsett behandling. Jag skulle även vilja påpeka att functional orthodontists som är emot utdragning, bakåtflyttande räls och headgear (mössa med nackdrag) ganska ofta inte kan åstadkomma en stabil grund för tänderna.


Kom dock ihåg att det är din användning av munnen som är den viktigaste retainern! Hur andas du? Och håller du tungan rätt i mun?



Denna pojke har fått behandling genom att man flyttar fram käkarna i stället för bakåt. För att resultatet ska hålla sig stabilt kommer det att krävas att han från och med nu alltid sväljer och andas rätt samt håller munnen stängd i viloläge.





58 kommentarer:

  1. Precis - det är verkligen din användning av munnen som är den viktigaste retainern! Traditionell tandreglering får ofta den effekten att du inte KAN använda bettet ordentligt, t ex för att det blivit för smalt (coh svagt). Själv hade jag inte retainer och även de på samma klinik som där tandregleringen utfördes (Tandläkarhögskolan på KS i Flemingsberg/Huddinge) konstaterar att de aldrig kunnat gissa att jag haft tandställning, utan bara märker att fem tänder är borta...och att jag har uselt bett, så klart. För tandregleringen drogs 4 tänder ut, men det var när en tandläkare för 7 år sedan fick för sig att dra ut en visdomstand som hela systemet rasade ihop. Sedan den extraktionen har jag inte längre någon kontakt på ena sidan och bettet har så klart ingen stabilitet alls. Det intressanta (och värsta) är att tänderna på nederkäken sedan dess ramlat in så mycket att de inte längre skulle ha kontakt med överkäken även om man höjde dem. Ett tydligt exempel på att "din användning av munnen är den viktigaste retainern" (eller "use it or lose it")!

    Vilket alternativ tror du mest på i den här situationen? Orthotropics i Storbritannien, ALF i Norge eller Functional Orthodontics i USA? Jag har insett att det inte finns något hopp om bättring om man inte söker sig utanför Sverige.

    Tack för en viktig och välskriven blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. You nailed it! Precis så är det! Stabiliteten är allt. Hållfasthetslära finns det ju något som heter inom andra branscher.
      Jag tror du ska söka dig till en bra utövare utan att fokusera alltför mycket på själva metoden. Dr. Brendan Stack i Washington DC skulle nog vara duktig på ett fall som ditt. Eller Dr. Hugh McDermott på Irland kanske. Eller någon duktig bettfysiolog (obs, måste vara jätteduktig i så fall, måste förstå helhetstänket).
      Hoppas det löser sig för dig och tack för berömmet!

      Radera
    2. Hej Elin.
      Otroligt tacksam för att jag funnit din blogg. Är i en komplex situation (säkert många fler i min situation)
      Kan börja med att jag har extrem tandvårds "skräck" pga lång och smärtsam tandreglering som barn/tonåring hos Tandläkarhögskolan Huddinge Sjukhus (ansvarig tandläkare Eva Hellsing om jag minns rätt)
      Det är skrämmande hur likt din behandling är hos HS globerunners73 inlägg, kunde varit jag som skrivit det!!!
      Reglerades med gomtandställning, tågräs mm ch så även jag så fick jag dra ut tänder, två uppe och två nere. Med tiden har min haka "försvunnit" och mina tänder i under käken dragit bak/inåt och även pressas upp... Resulteras i att tungan inte får plats, ingen bettfunktion överhuvudtaget, problem med att äta och tyvärr tragiskt även att inte kunna kyssas ( tänder som står upp och är i vägen) Kan tillägga att jag fått dragit ut alla visdomständer och förlorat endel tuggtänder pga dålig tandhälsa mkt pga slitage efter tandställningar under lång tid som ung (idag 41år)
      Frågar/vädjar till dig om råd hur och vart jag ska vända mig. Detta är idag akut!! Har gått på Medisintekniska och fått narkos och ska snart till Narkoskliniken för att göra munnen "frisk" under narkos. Men behöver verkligen hjälp med reglering, vart ska jag vända mig? Har du erfarenhet av Narkoskliniken om de har bra reglering?
      Ursäkta det lite osammanhängande långa nlägg/svaret.
      Ännu en tack för en riktigt bra blogg där jag fått se att det inte "bara" är jag som har dessa problem. Sandra

      Radera
    3. Hej Sandra!
      Katastrof... Jag blir väldigt ledsen när jag hör sådana här saker. Man börjar precis nu bli medveten om hur viktigt det är att ha så många av de permanenta tänderna som möjligt i munnen. Ditt fall med hur ansiktet förändrades är rätt så typiskt. Har du läst denna blogg om visdomständer?:
      http://orgoneproducts.org/blog/
      (Fortsätt läsa längre ner, inte alla inlägg handlar om det.)

      Jag kan i nuläget inte rekommendera någon tandläkare/kirurg i Sverige, men det betyder naturligtvis inte att det inte finns. Jag tror att du behöver functional orthodontics eller möjligtvis käkoperation i värsta fall (låt det dock bli en sista utväg).

      Radera
  2. Hej behöver hjälp med att operera käkarna ,

    Någon som vet var man kan vända sig utan att det kostar 100000kr ?
    Har överbett , vill operera fram käkarna och ev bredda dom, förmodligen behövs 5-6 tandimplantat också för att korrigera bettet rätt. Eller är detta helt kört ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte så säker på att du måste operera. Till stor del går detta att göra med tandreglering (functional, inte traditionell).

      Men om du verkligen letar efter kirurg så kanske det är ett alternativ att vända sig utomlands, till Baltikum eller Thailand eller liknande. Har du läst mitt inlägg om Baltikum?:
      http://tandstallning.blogspot.com/2011/08/kakkirurgi-utomlands.html

      Radera
  3. Vart håller alla tandreglerare hus då ? ingen som vågar uttala sig här??

    Inte heller någon käk kirurg ?

    Är ni överbevisade ?

    Hoppas verkligen att bloggar som denna gör genomslag och bidrar till förbättring.

    Detta vore bra fall för uppdrag granskning , tycker alla som är inne på denna blogg ska börja sprida detta överallt media Mm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har kommit en del kommentarer från tandläkare här, de brukar inte vara så glada. ;)
      Om jag själv skulle råda tandreglerare så skulle jag avråda dem från att kommentera på bloggar och forum där denna diskussion tas upp. Jag ser nämligen inte hur de kan vinna en sådan debatt och de riskerar ytterligare dåligt rykte.

      Håller med om Uppdrag granskning! Ni läsare får jättegärna hjälpa till att sprida budskapet till tidningar, tv och instanser eller varför inte Facebook. Om ni behöver en skrivelse på ca 4 sidor med seriös information att skicka till media eller olika myndigheter, skriv till mig så kan ni få den. Dock vore det jättebussigt om ni angav mig som källa och hänvisade till mina sidor och mitt namn.

      Radera
  4. vilken bra ide det här med uppdrag granskning. Jag själv har tänkt komma i kontakt med en av dem förra året, men....som alla vet vi kommer ingenstans. Milou på tv 4 har jag också tänkt på att kontakta. Och varför inte en demonstration . Det är en starkt skyddad rättighet som finns i grundlagen eller!?
    åh vad jag lider av den felaktiga behandlingen jag har fått både fysiskt och psykiskt
    kram till alla ER som blivit felbehandlade
    N

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testa tv-programmet Plus kanske? http://www.svt.se/plus/
      Men ja, testa alla möjliga program, tidningar etc. Någonstans borde man få napp.

      Tänkte själv på Facebook - det är ju ett väldigt öppet medium där en sådan här sak skulle kunna gå viral.

      Angående felbehandling så anser jag att alla som behandlats med bakåtflyttning vid underutvecklade käkar är felbehandlade. Man reagerar såklart olika på det, en del får mer allvarliga problem än andra.
      Kram!

      Radera
    2. Det vore intressant att veta vilken andel av de som genomgått tandreglering med extraktioner som inte fått problem. Jag tror att de flesta fått det, men inte inser att det beror på att de blivit av med tänder, för det är ju inte direkt uppenbart om man inte läst på om Dental Distress Disorder. Själv tyckte jag inte att jag hade problem med tänderna (förutom svag emalj, men det var pga sent diagnosticerad glutenallergi) förrän en visdomstand drogs ut och bettet kollapsade totalt - men problem hade jag även innan och nu vet jag varför. Hade visdomstanden aldrig dragits ut hade jag kanske aldrig insett vad som låg till grund för problemen och förmodligen aldrig hittat till denna blogg. Käkens struktur påverkar andning, sväljförmåga, diafragma, höfter och bäcken något oerhört...och ingenting i kroppen funkar optimalt om andningen inte gör det.

      Lite mer intressant och skrämmande statistik från SBUs rapport (från 2005): "Andelen påbörjade ortodontiska behandlingar per årskull barn var i medeltal 27 procent och varierade mellan 21 och 39 procent för 20 av 21 landsting." Vi är inte ensamma...

      Radera
    3. Ja och inte bara extraktioner, utan all bakåtflyttning (t.ex. headgear/nackdrag, Herbst appliance m.m.). Nästan alla jag har sett har någon form av utseendeproblem i alla fall, det är vad jag kan upptäcka endast genom att observera. Jag har fått många mail från folk som har gjort plastikoperationer, särskilt näsförminskning, eftersom bakåtflyttande tandreglering ofta gör att näsan ser större ut. Det kan vara svårt att koppla ihop knäppningar i käken, tinnitus, snarkning osv. med tidigare tandreglering.

      På dina procentsiffror ser du vilka pengar det finns i denna business och jag tror det är lite där skon klämmer.

      Jag tror att underutvecklade käkar kommer att bli vanligare och vanligare, för om man tittar på modern diet så äter vi alltmer raffinerad kost och allt mjukare mat.

      Radera
  5. Hej har försökt mejla dig Elin. Men har inte fått något svar,
    Kan jag få din e-mejl adress? Kanske du kan lämna den i en kommentar här nere? Är även intresserad av skrivelsen på 4 sidor

    SvaraRadera
  6. Hej igen

    Måste ju ha skickat till fel mejl adress menar jag ?

    SvaraRadera
  7. HEj

    Detta är väldigt brådskade .
    behöver din e-mejl adress.
    Och skrivelsen på 4 sidor. Tack

    Ska nämligen diskutera med, käk kirurg tandvårdsansvarig mm .
    Skulle behöva bra material ... mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ber om ursäkt för alla mail jag inte har svarat på. På senaste tiden har jag varit extremt upptagen. Jag har bland annat gift mig. :) Sedan har jag tre bonusbarn och husdjur att ta hand om samt ett stort hus. Jag kanske hinner nästa vecka eller nästnästa.

      Skriv ett nytt mail där du bara efterfrågar skrivelsen. Jag hittade den precis på min dator.

      Radera
  8. Världen börjar vakna . Läs denna artikel

    http://www.dailymail.co.uk/health/article-175797/Could-device-mean-end-braces.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, ja, lateral expansion är ju helt klart bättre än utdragningar och bakåtflyttning av olika slag. Men man måste också ta i beaktning två saker när man närmar sig denna metod:

      1. De pratar bara om expansion i sidled. Vilket ofta behövs. Men vad som kanske är ännu viktigare är expansion framåt! Ansiktet, kraniet och käkarna vill växa framåt och det är så vi skapar vackra ansikten. Med hjälp av aggressiv fast apparatur kan det faktiskt bli så att man hämmar växten framåt. Sedan om man får räls efter expansionen så brukar det ske bakåtflyttning vilket återigen inte är bra. Traditionell räls har bakåtflyttande mekanismer, så är det bara. Och när överkäken flyttas bakåt så hänger underkäken med.

      2. Det är alltid att föredra om man kan använda apparatur där tungan kan vara med och göra jobbet. Sätter du en stor platta i patientens gom kommer inte tungan att kunna vara med och forma överkäken. Precis som jag skriver i blogginlägget här måste man även vara noga med att lära patienten rätt sväljning och andning (för riktigt unga patienter kan detta ofta vara nog). Mina inlägg om Myobrace går närmare in på detta och hur min bonusson just nu utbildas i att använda munnen rätt samt sover med en natt-tandställning som hjälper tungan till rätt plats.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Grattis! Vad roligt. :)

      Det är inte bara ansiktsstrukturen som påverkas. Lägre testosteron, östeogendominans m.m. Det är därför det är så viktigt att vi vanliga faktiskt engagerar oss och tar ansvar för vår egen hälsa!

      Jag vill slå ett slag för NCR som metod i sig och komplement till tandreglering. Ta den här tjejen som genomgått traditionell tandreglering:

      breakthematrix.createaforum.com/therapies/one-year-of-NCR-before-and-after/MSG149/#MSG149

      Det finns svar och lösningar. Det är dags att det händer nåt.

      Om någon är intresserad av NCR kommer en behandlingserie att genomföras i slutet av november i Stockholmsområdet. Om nån är intresserad kan ni kontakta mig på: knoppe83 snabela gmail.com.

      /Andreas

      Radera
    4. Hej till alla som planerar en NCR behandling. Som kraniosakral-terapeut så skulle jag varmt rekommendera att man först ingående läser på och lär känna sina ansiktsben. Det är ganska många ben som man har runt i näshålan där ballongen ska pressa på och alla har olika tjocklekar som varierar i sina strukturer. Det passeras även viktiga kranial-nerver igen och vid de här strukturerna som gör det ännu viktigare att ha bra kunskaper innan, som jag ser det, en så otillförlitlig procedur som NCR.
      Ett ben som sitter "före" Os. sphenoidale, som sägs vara det ben som ska flytta på sig vid NCR, är Os ethmoidale. Bara att studera det benet borde göra att man funderar en extra gång eftersom det ser ut som ett wienerbröd i genomskärning.
      "The porous, fragile nature of the ethmoid bone makes it particularly susceptible to fractures" Wikipedia.

      Radera
    5. Hej Ursula!

      Du har helt rätt. Alla bör sätta sig in i sin problematik så långt det är möjligt före någon typ av ingrepp eller medicinering görs. Kunskap är makt.

      Men. Allvarligt talat Ursula. Ingen av oss hade ens läst den här bloggen om sjuk- och tandvården tog sitt ansvar och började forska på riktigt. Jag vet inte om du är styrd av rädslor eller någon annan ekonomisk agenda.

      Min tanke är att få ut så mycket information som möjligt som inte är allmängods (typ 1177) och att själv testa saker för att folk ska ha någonting att gå på när de söker efter svar och behöver hjälp. Jag kan inte göra så mycket mer än att lägga fram trådar folk får dra i själva. Precis som Elin gör.

      Är det farligt? Inte vad jag har märkt hittills. Jag har och hade inte så mycket till val. Sjukskriven ellet testa och hoppas på det bästa. Jag kan inte hjälpa om jag får problem igen senare. Alternativet var än värre.

      Det är lätt att sitta bakom ett tangentbord och kritisera men vad tillför du den generella diskussionen egentligen? Medicinsk skepcisim? Jag kan också dra mitt strå till stacken. Suturerna är fasta och man kan faktiskt inte flytta tänder utåt för att bredda tandbågen utan man måste dra ut tänder. Eller, visstja. Det gick ju på mig. Fast jag måste vara ett fringe-exempel...

      Jag skulle aldrig rekommendera någon med andra medicinska besvär att göra någonting. Samtidigt måste folk fatta sina egna beslut, precis som jag och många andra har gjort. Det är det vi alla måste förstå. VI äger den makten och rätten över oss själva. Aldrig att jag tänker ruttna bort i en rullstol utan en fight först.

      /Andreas

      Radera
    6. Hej Andreas. Av din reaktion så antar jag att du tycker att jag förminskade något som du anser är sant och viktigt. Det var absolut inte min mening! Jag har läst dina två andra inlägg på din blogg, http://15monthslater.wordpress.com, från samma datum, där du ytterligare förtydligar det som jag antar är dina antaganden/åsikter om mig? Kort kan jag säga att jag inte känner igen mig i beskrivningen. Min agenda, som du undrade över, är endast OMTANKE. Med viss kunskap och egna erfarenheter av bettfysiologisk problematik, som jag kan luta mig mot, så gör jag bedömningen att det är klokt att varna.
      Det är ganska svårt att hitta kritiska röster för NCR men det är viktigt att påvisa att dom faktiskt finns. T.ex: Kommentar för klippet; http://youtu.be/R50SrZXGn-g där någon som kallar sig Otonashi Saya varnar efter sina dåliga erfarenheter av NCR.

      Dels eftersom Elins inlägg handlar om någonting annat och att du skriver i din blogg att du ”skiter rätt ordentligt i om du fattar eller inte” så ser jag inte någon vits med att gå vidare och försöka förklara mig mer (hade annars väldigt gärna gjort det).
      Lycka till med ditt och tack för vägbeskrivningen som du la upp till Geir!
      /Många åsikter har vi säkert gemensamt. Här en bra länk där det tagits fram underlag för att suturerna i kraniet inte är sammanfogade, b.la. studier gjorda av NASA. http://www.cranialacademy.org/researchBONE.html

      Radera
    7. Lägger mig i denna NCR-diskussion lite!

      Tycker absolut man ska vara försiktig. NCR är inte en så väl dokumenterad behandling än så länge och har relativt få utövare (jämför med t.ex. naprapati). Min egen kritik har främst gällt kostnaden i relation till resultat.

      Helt klart är i alla fall att man inte bör behandlas om man har benskörhet eller i övrigt skört skelett. Detta är också förbjudet enligt NCRs protokoll.

      Dr. Howell har å andra sidan behandlat tusentals patienter och det *verkar* inte ha förekommit just några frakturer. Men det är såklart svårt att kolla upp.

      Jag föreslår att om man vill forska vidare i ämnet skriver till NCR-teamet på Drdeanhowell.com och frågar om exakt det ben som Ursula nämner. "Finns det risk att detta ben går sönder?"

      Vill även nämna att jag träffat Ursula IRL och att hon hade mycket som var väldigt intressant att säga! Jag tycker att vi ska vara glada att någon med den kunskapen ställer viktiga frågor. Självklart även glada över Andreas som testat på metoden. (Själv har jag endast testat BNS och själv-NCR.)

      Radera
    8. Med det egot måste du vara medicinare. Det var ingen som skrev fula saker om dig eller om dig öht, tanten. Oroa dig inte, inlägget riktade sig till alla som kontaktat mig men som velar istället för att boka en konsultation och påbörja processen.

      Men forfarande. Folk som läser här mår inte bra och behöver hjälp. Jag tycker att det är viktigare att försöka guida folk till rätt information så att de själva kan dra slutsatser och bestämma sig för saker. För jag tror att människor i allmänhet är rätt kompetenta att förstå sin egen kropp. Du kanske kunde komma med något konstruktivt istället för att vinna en egenhändigt skapad argumentation om ingenting? För du vet ju att det är sååååååå farligt eftersom du läst i en bok...

      Skrämselpropagandan bottnar i antingen ekonomiska skäl eller rädsla. Om du inte är bettfysiolog och är orolig över att inte tjäna mer pengar, vad är du då rädd för? Att folk kan mer än du om saker? Att du har haft fel om saker? Hett tips. Släpp egot, det förstör bara för dig.

      Sett ur ett patientperspektiv är detta långt ifrån raketforskning, oavsett vad människor som Ursula försöker lura i er eller inte. Ni vet själva innerst inne vad som är en fel på er. Ni har förmågan att själva avgöra vad som är en bra ide och vad som är en dålig ide. Gå på magkänslan och läs så mycket ni kan först, istället för att låta andra människor skrämma er.

      Peace!

      /Andreas


      Radera
    9. Elin:

      Jag håller med om att man ska vara försiktig med att testa saker. Vad jag inte tycker om är människor som trollar trådar, istället för att hänvisa till specifika saker.

      Jag VILL ju veta om folk har blivit skadade av NCR. Jag VILL få information som visar att det är dåligt. Att slänga ur sig en halv mening är bara förolämpande.

      NCR gör skillnad och jag skulle vilja att man seriöst forskar på vad som ändras, för att kunna tillämpa metoden eller en förbättrad metod istället för tex att spränga folks näsgångar eller steloperera nacken på patienter.

      Det är ingen teoretisk diskussion om huruvida NCR kan eller inte kan göra skillnad. Jag är förbi det stadiet för jag har sett och märkt skillnaden. Frågorna är om det är farligt, för vem i sådant fall och vad man kan förvänta sig av behandlingarna.

      Har du pratat med folk som det har gårt illa för, Elin? Om så ska jag absolut kolla upp det mer och göra tillägg till mina inlägg om metoden.

      Hälsningar
      Andreas

      Radera
    10. Som svar på din fråga, jag tror inte att NCR hjälper alla men det hjälper säkert några.

      Detta är en diskussion som kunde varit intressant om man inte hade gjort en massa påhopp. I fortsättningen kommer jag att radera kommentarer där man ger sig på varandra på ett icke konstruktivt sätt.

      Andreas, jag tycker det du har att säga på din blogg är mycket intressant och jag är tacksam för de flesta av dina kommentarer hos mig! Men ibland undrar jag om inte din aggressiva inställning skulle kunna vara relaterad till en del av dina problem? Vem vet hur mycket misstänksamhet och negativitet kan påverka hälsan (är själv skyldig till detta ibland). Bara en tanke.

      Radera
  9. Jag har fått käkproblem pga hur jag håller tungan. Och förmodligen hur jag andas. Allt är så luddigt när jag pratar med tandläkarna. Har börjat med betskena på natten för att jag inte ska hålla tänderna mot varandra för att det enligt dom är onaturligt och orsaker käkproblem.

    Har du något inlägg eller kommentar om hur man ska hålla tungan och andas rätt? Några övningar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I viloläge ska tungan vila i överkäken med tungspetsen mot den lilla knölen bakom framtänderna. Tänderna i över- och underkäke ska inte nudda varandra men sväva hyfsat nära varandra. Munnen ska vara stängd och läpparna ska vara ihop. Andas genom näsan. Jag vet att detta är svårt, men försök försök försök!
      Övningar... Håll en liten tandställningsgummisnodd mot knölen bakom framtänderna och försök hålla fast den där medan du t.ex. facebookar.
      Läs gärna inlägget en gång till för fler detaljer!

      Radera
    2. Hej. jag skulle vilja veta om det finns ALF ortodonti i Stockholm. Jag tror att det är lite trångt i över och underkäke. Tandraderna går inte i våg utan de går lite diagonalt så att högra sidan har blivit mer sliten än den vänstra. Vart har du hittat din behandling?

      Radera
    3. Vad jag vet finns inte ALF i Stockholm (eller ens i Sverige?). Men förhoppningsvis i framtiden!

      Jag behandlar mig själv.

      Radera
    4. Hej, bra blogg! Blev nyfiken av denna kommentar, hur behandlar du dig själv? Skulle också vara intresserad av att göra det.

      Radera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  11. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  12. Din blogg har gjort min dysmorfofobi värre. Inte nog med att du beskriver i detalj hur ful man blir av tandställning, men också att det inte går att göra något åt saken. Tack, jag tar livet av mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en allvarlig anklagelse du kommer med! Dysmorfofobi är en sjukdom där man inte SER verkligheten, man har komplex för något som är helt normalt. Alltså är det bara du själv som är ansvarig för dina tankar och din sjukdom, ingen annan kan ge dig dysmorfofobi. Dvs. du äger dina egna knappar, oavsett om någon annan trycker på dem eller ej.

      I denna blogg finns för övrigt mycket information om vad man kan göra för att reversera tidigare tandställningsbehandling. Överkäksexpansion, orala övningar, käkoperation... Men om man är sjuk kanske det är svårt att se det positiva.

      Jag rekommenderar även bloggen Claimingpower.com

      Min blogg syftar också till att kritisera de rådande metoderna. Att förebygga att fler skadas. Vill du att ditt barn ska få denna behandling och må som du?

      Radera
  13. Hej!
    Jag har problem med käk, efter tandställning så skulle jag använda natt-tandställning varje natt i hela mitt liv och det vill jag inte ha så, det kan bli dåligt. Men sedan så kände det att min hela mun inte kunde röra så bra och det blir segt och sedan skulle jag röra underkäk till höger och vänster men det fastnade och även gapa stort så kändes det konstigt så kan det vara fel på broskskiva (Disk) så det hamnat på fel läge men fick instruktion för käkträning och öva mer till det blir bättre eller finns det annat lösning som gör det att det ska bli bättre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr är det vanligt att få problem med käkarna efter tandställning, t.o.m. min vanliga tandläkare sa faktiskt det.

      Det låter som om du har fått TMJ - Temporomandibular joint disorder. Disken måste antagligen guidas till rätt plats igen. Du behöver komma i kontakt med någon som är specialist på TMJ. Käkträning vet jag inte vad de menar med. TMJ är ett ganska komplicerat problem och ska inte negligeras!

      Radera
  14. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  15. Hej Elin
    hoppas att allt är väl med dig! Jag gnisslar tänderna och håller ihop käkarna under sömnen och när jag är vaken. Jobbigt.. Har aldrig haft denna besvär förrut innan jag behandlades med tandställning som flyttar tänderna bakåt. funderar på att skaffa en bettskena men är lite skeptisk vågar inte... har också konstant ont i naken och axlarna. Har fått ett nytt bett djupt heter det. Ska jag köra med en bettskena tills jag gör om hela behandlingen...har inte råd nu. Tack för din blogg och din tid.Nissa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer att skriva ett nytt inlägg om dessa saker, lite för långt att förklara i en kommentar! Har dock väldigt ont om tid just nu.

      Radera
  16. Hej Elin,

    Tack för en väldigt bra informativ blogg, du borde föreläsa om detta eftersom du besitter så mycket kunskap oh erfarenhet - mer än de så kallade "experter" i området, speciellt i Sverige.

    Jag har en fråga som jag hoppas du kan svara på. Jag har perfekt bett och vill fixa till 2 tänder på nedre raden i fram då de inte får plats och är snea. Min tandläkare i London rekomenderade demon braces som ska "expandera" både övre och undre raden för att få plats och tänderna blir raka, de skulle ta ca 9 månader eftersom de enbart bar moderate crowding.

    Tycker du att detta låter bra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge ingenting flyttas bakåt så kan det nog funka. Men det kan hända att du måste ha retainer sen. Kolla även upp Inman Aligners som används i fall som ditt.

      Radera
  17. hej Elin,

    Jag har haft "tungan rätt i mun" i nån månad nu och plötsligt känns det som om min tunga inte för plats i gommen längre! Så konstigt! Borde det inte bli mer plats efter ett tag med rätt tungposition? Är det någon annan som upplevt detta?/Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kan det vara så att din "frenulum", alltså strängen under tungan är för kort. När den skärs av (av en kirurg) kan tungpositionen bli mer naturlig. Dock är det svårt att hitta en kirurg som verkligen förstår detta med kraniets utveckling. Som alltid hittar man väldigt ofta läkare som säger "det är normalt" om nästan allt. :)

      Radera
  18. Hej Elin,

    Jag hoppas du kan hjälpa mig att förstå lite bättre. Så jag har dragit ut ett par tänder i överkäken, haft tandställning och sedan också en retainer (metalltråd bakom tänderna) i typ 10 år.

    Vad skulle kunna hända om jag tar bort den och jobbar på med tungan istället?
    Vad skulle jag kunna förvänta mig med att ha den kvar livet ut?

    Jag förstår så mycket att nuläget inte är optimalt men vad är att föredra enligt dig och varför?

    //A

    SvaraRadera
  19. Hej Elin!

    Tack för att du har tagit dig tid att hjälpa människor och sprida kunskap med den här välskrivna bloggen - du är guld värd!

    Jag hoppas att du fortfarande läser kommentarer och har möjlighet att svara på en fråga: har du tips på vad man ska tänka på när man avväger att reglera tänder av kosmetiska skäl? Jag har inget bett- eller käkfel, enbart lite sneda framtänder i överkäken (pga något vridna tänder och viss trångställning, men inget jag tror skulle kräva utdragning av tänder). Jag skulle vilja korrigera detta, men är såklart orolig för att det skulle skapa problem där det inte finns några hälsobekymmer idag. Förutom att inte låta en tandläkare dra ut tänder eller flytta bak käkar - borde man tänka på eller fråga om något annat innan man inleder en behandling?

    Jag hade verkligen varit jättetacksam för svar!
    /Alice

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elin! Jag önskar svar på samma fråga som Alice :)

      Radera
  20. Hej!

    Jag avråder dig Alice och Elias att reglera tänderna här i Sverige. Heller sneda tänder...De har inte dragit ut tänder på mig men har flyttat bak mina käkar. Nu är mitt ansikte snett avlångt och fullt. Ser mycket äldre ut. Mitt livs största misstag tyvärr.

    SvaraRadera
  21. Jag har oxå haft tandställning o dragit ut 4 tänder (2 uppe o 2 nere). Haft ståltråd bakom sen dess (gått över 16 år nu kr mer). I början när jag gick på kontroll sa de att jag skulle ha kvar tråden till jag var 18 så jag väntade glatt på det återbesöket bara för att då bli informerad att jag var tvungen att ha kvar den till jag var 20-25 lr livet ut. Hoppet dog ut kan en säga. Idag är jag 32 o har tröttnat enormt på all jävla tandsten den orsakar + att viss mat fortfarande "skär sig" i munnen pga metallen. Misstänker även att min utbrändhet delvis kan härledas till skiten som sakta förgiftar mig, allergisk mot nickel men det skulle ju inte påverka mig alls detta sa de då för 100 år sen. Har bett vanliga tandläkaren ta ut skiten men de gör inget, får väl kontakta Eastman institutet som satte in skiten o hoppas på att de tar bort den o att tänderna blir ok efteråt. Andas med näsan o har alltid tungan "rätt" så inte så orolig för det. Jag fick dock tandställning pga att det såg ut som om en bombslag i munnen inte bara lite sneda tänder alltså utan seriöst illa med tex en tand i gommen mm o det fanns verkligen inte plats för mina tänder, jag hade dessutom inget bett alls typ så jag kunde inte äta annat än mjuk mat lr sånt som var skuret i pyttepytte bebistuggor så det var enda sättet jag kunde få i mig tex kött då utan att behöva tugga. En aning jobbigt o tråkigt o energikrävande att behöva mala maten innan den kom i mun. Struntar fullständigt i om tänderna nu skulle gå tillbaka lite o bli lite sneda men orolig för att tänderna ska flytta såpass att jag inte längre ska kunna tugga. Vågar man ta bort ståltråd o kanske nöja sig med plastskena på natten endast? Hoppas du fortfarande läser o svarar på detta Elin! 🙂
    Mvh Li

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://www.righttogrow.org/
      Här kan du läsa vad som troligen är orsaken till din utbrändhet.

      Radera
  22. Är du fortfarande aktiv Elin? Jag känner igen min historia enormt mycket och skulle gärna ha en konversation med dig! HOppas du läser, du kan ju kommentera här så skickar jag dig ett mejl om jag märker att du fortfarande lever. Otroligt intressant ämne!

    Med vänliga hälsningar

    En intresserad

    SvaraRadera
  23. Hej! Vet inte om du är aktiv fortfarande men om du har tid får du jättegärna svara på detta eller slänga iväg ett mail.

    Jag har ett 13 mm överbett om jag trycker bak käken maximalt (det är så tandläkarna mäter), dock är det inte bekvämt att bita ihop där utan mitt "viloläge" är kanske med 5 mm överbett. Biter jag ihop där det känns som om bettet passar har jag inget överbett alls men det blir för ansträngande för käkmusklerna. Det är även ansträngande för mig att stänga läpparna, och har ibland knäppningar och låsningar i ena käkleden. Har också en framtand som jag slog av på hälften när jag var liten, som nu brukar lossna någon gång per år. Vissa tandläkare tycker att jag borde låta göra en krona istället medan andra avråder från det så vet inte riktigt hur jag ska göra med det.

    Jag hade nattandställning av head gear-typ en kort period när jag var yngre, använde den dock inte som jag skulle och blev senare, i 14-årsåldern, aktuell för räls med utdragning av tänder (detta trots att jag inte har någon trångställning alls utan väldigt glesa framtänder - förstår fortfarande inte varför man skulle vilja dra ut i det läget. Har sedan jag var 16 haft alla mina visdomständer som får plats utan problem). Ändrade mig dock i sista sekund och tackade nej till behandling, vilket jag är glad för när jag läser på din blogg.

    Nu har jag dock börjat fundera på det här med tandreglering igen, främst på grund av mina problem med käkleden och att stänga läpparna. Är även ofta spänd i underkäken eftersom jag måste hålla fram den för att det skall kännas bekvämt. Har varit i kontakt med folktandvården på ett första besök men vet inte vad de har för behandlingsplan än. Vill hur som helst läsa på ordentligt innan jag beslutar mig för något. Vilka frågor skulle du ställa? Några förslag på behandlingar? Efter att ha läst på din sida verkar det som att många med överbett har för trånga käkar, men så borde väl inte vara fallet med mig då jag har glesa tänder (kindtänderna är inte glesa men inte heller trånga, utan precis lagom)? Ändrar det möjligheten till behandling på något sätt? Jag är 21 år gammal.

    Tack så mycket!!

    SvaraRadera
  24. Men kära nån! Sluta rådfråga en missnöjd patient (Elin) om hur ni ska ta hand om era tänder. Hon har varken kunskap eller evidens för det hon säger.
    Dessutom ska vi alla komma ihåg en viktig sak.
    Det är 100% frivilligt att gå till tandvården idag. Ingen tvingar dig att gå till dina hygienistbesök eller påbörja en ortodontibehandling. Valet är ditt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du inte är under 18 förstås, då måste du gå på dina besök.

      Radera
  25. Do not carry out a treatment at Tannami in Norway (www.tannami.no). The staff is not adequately trained.
    Want to warn everyone,don't put your foot here! Me and others with me have had major consequences after Geir Olsen's treatment.
    My teeth no longer have contact and I have lost a lot of bone mass. My tooth roots have become shorter
    and my cbct scan shows that some of my teeth has been put out of the bone. I will demand my money back.
    Therefore, we must remain anonymous until we have received our money back.
    Still want to warn others who are considering treatment there. Plus when I know what it costs for me to recover everything, I will demand him that money too, about 25,000 GBP (NOK 300,000).

    Beware of treatments where Dna, ALF, "Vivo" and Crane are used.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  26. Den som läser detta vittnesmål idag borde fira med mig och min familj eftersom det hela började som ett skämt för vissa människor och andra sa att det var omöjligt. Jag heter Göran Jörgen och är från stockholm, men jag flyttar till Chicago USA med min fru. Jag är lyckligt gift med två barn och en vacker fru. Något hemskt hände med min familj, jag tappade jobbet och min fru lämnade mitt hus eftersom jag inte kunde ta hand om mig själv och familjen. henne och mina barn vid den tidpunkten. Jag lyckades i nio år, ingen fru stödde mig för att ta hand om barnen. Jag försöker skicka ett testmeddelande till min fru men hon hindrar mig från att prata med henne. Jag försöker prata med hennes vän och hennes familj men jag vet fortfarande att någon kan hjälpa mig och jag har skickat begäran senare till så många företag, men ändå ring inte mig, förrän en trogen dag kommer att jag aldrig kommer att glömma i mitt liv . När jag träffade en gammal vän till mig som jag förklarade alla mina svårigheter och han berättade för mig om en bra man som hjälpte honom att få ett bra jobb på Coca cola-företaget och han berättade för mig att det var en caster-charm, men jag är en person som aldrig tror på trollformler men jag bestämde mig för att försöka och Drosagiede instruerade mig och visade mig vad jag skulle göra under dessa tre dagar av lunchen. Jag följer alla anvisningar och gör vad han bad mig göra bra. Drosagiede se till att allt gick bra och min fru skulle se mig igen efter det underbara arbetet Drosagiede. Min fru ringer till mig med ett okänt nummer och ber om ursäkt och hon sa till mig att hon verkligen saknar mig och våra barn och min fru kommer hem. Och efter två dagar ett företag som jag har skickat mitt tackbrev kallat, nu är jag den föredömliga företagschefen här i USA. Jag rekommenderar att om du har några problem skickar du ett meddelande till detta e-postmeddelande: doctorosagiede75@gmail.com eller whatsapp +2349014523836 och du kommer att få det bästa resultatet. Ta saker för givet och det kommer att tas bort från dig. Jag önskar dig det bästa.

    SvaraRadera