lördag 1 oktober 2011

Sömnapné och liten underkäke

Hade tid hos en öron-näsa-halsdoktor för en tid sedan för att få hans åsikt om min andning och eventuell sömnapné. Moderna käkkirurger och ortodontister tror ju ungefär att världsproblemen beror på fel med käkarna. Men vis av tidigare erfarenheter gällande hälsoproblem så vet jag att man aldrig kan skylla på en enda grej, däremot är det ofta ett sätt för vissa att tjäna pengar att påstå: ”Löser du bara det här så kommer allt annat också att fixa sig.” Obs! Traditionella tandläkare och käkkirurger verkar däremot inte veta så mycket om att tänderna kan stänga in tungan för långt bak och att det kan påverka andningen, då skulle de ju inte ordinera behandlingar som förvärrade det problemet.

Doktorn kollade först i näsan och uppe i munnen och tyckte dels att näsan var väldigt symmetrisk jämfört med många andra. Utan att jag frågade sa han dessutom att jag hade "fint gomvalv". Jag frågade om det lite senare igen, vad han tyckte om den saken (är ju lite lättare att bara expandera tandbågen annars och inte hela käken) och han sa att det såg bra ut, "grovt sett". Det var ju intressant att höra hans åsikt om det. Jag antar att han har sett ett antal människor under sin karriär. Sen fick jag två enorma servetter i näsan med något vidgande och bedövande och sen en slang ner till halsen. Väldigt obehagligt!

Hur som helst. Han trodde i alla fall att det här med underkäken kunde vara största problemet. Att svalget täpptes till på grund av att hakan var för långt bak. Jag berättade om att jag brukar vakna upp av att jag kvävs på natten och att pojkvänner påpekat att jag ibland slutar andas. Då tyckte han att jag kunde få göra en sömnutredning för att se om jag har sömnapné så jag fick en remiss till det. Han var rätt rolig. "Man ligger där med en väst och en massa slangar och undrar, 'hur sjutton ska man kunna somna?' Men försök!" Jag fick också recept på en nässköljningsspray. Jaha, det var ju bra.

Mamma som alltid retat mig för att mina näsborrar är olika stora men "ovanligt symmetrisk" alltså! ;P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar