söndag 19 juni 2011

Tandreglering i London, England

Jag har bokat en tid hos en ALF-ortodontist i London. En halvtimmes konsultation får man och det kostar 200 pund. This better be good...

Sen bokade jag resan. Med Norwegian kunde man flyga fram och tillbaka samma dag för ett hyfsat pris i deras lågpriskalender.

Anledningen till att jag valde just den tandläkaren är för att han är en lärling till Dr. Brendan Stack i Washington DC. Denne man kallas ibland ”Mr. TMJ” och är en av grundarna av American Academy of Craniofacial Pain (den tandläkare jag ska till är medlem där). Sådana här tandläkare är ovanliga även i England men i London finns åtminstone några stycken.

Visst är det lite crazy att åka iväg på det här sättet, men jag ska se först och främst om jag är en kandidat för detta. Sedan funderar jag även på att flytta tillbaka till London senare i år (har bott där förut).

Det vore fantastiskt om detta gick att göra, om jag kunde få "tillbaka" mina tänder och min mun och kanske även mitt ansikte. Tänk om allt det tråkiga som hänt kunde leda till någonting bra. Men det kommer ju inte bli billigt, haha!

Min mamma är jättearg över hela den här grejen med tandregleringen i Sverige. Hon sa rent ut: ”Vi har blivit lurade! Jag tycker det här är skandal!” Det är inte lätt att veta vad man ska göra som mamma. Då det begav sig var hon naturligtvis orolig för att jag skulle ångra mig när jag blev äldre om jag inte genomförde tandregleringen. Sen att jag i stället skulle ångra mig varje dag att jag gjorde den var ju inte så lätt att förutspå med tanke på ”experternas” lovprisning av metoden (som fortfarande används i stor utsträckning). Man får helt enkelt acceptera att man inte alltid kan värja sig mot olika misstag i livet.

1 kommentar:

  1. Väntar ivrigt på nästa inlägg för att se hur du upplever besöket. Letar själv just nu efter tandreglering i London och bland de forum jag läst bland annat här är jag mycket intresserad av ALF

    Om du har möjlighet kan du lägga upp information om vad ALF-ortodontisten heter och hur man skulle kunna komma i kontakt med honom ?

    SvaraRadera