lördag 2 april 2011

Båda käkarna underutvecklade vid överbett

Nu när jag ser vänner som jag vet har haft tandställning och ibland även dragit ut tänder så kan jag inte låta bli att snegla lite på deras tänder och käkar. De som inte dragit ut tänder har det bredaste smajlet, helt klart, alltid. Alla har inte en diagonal, inåtgående överläpp men väl rak (idealet är tydligen lite utstående, så där som de flesta fotomodeller har). Men jag vågar inte kolla så noga såklart. Det hade ju varit konstigt. :)

Idag har jag nästan jobbat ihjäl mig. För att kunna skriva artiklar om överbett och käkoperationer så måste jag som sagt reda ut vad som hände mig. Så vågade jag äntligen ta fram ett gammalt fotoalbum på mig själv. Har dissat gamla bilder på mig själv hårt i många, många år eftersom jag dels inte klarar att se hur jag såg ut förut som jag var tvungen att förstöra min kropp för att ändra på så att alla andra skulle bli nöjda (så har det känts, jag vet att det kanske inte är riktigt sant).

Jag hittade bilder av mig själv från jag var åtta. Vad kan jag säga? Överkäken är för långt... bak. Kan ni tänka er någonting sådant? Man har en centimeters överbett - hur sjutton ska man kunna räkna ut med rumpan att överkäken sitter för långt bak? (Borde ju tandläkarna tala om för en, för det måste de väl ändå veta, eller?) Men det gör den ofta har jag läst och jag kunde nu se att den gjorde det på mig också. Tänderna stod ut en del men det är en annan femma. Faktum är att tändernas position ofta är perfekt och det är inte så konstigt för de har pushats ut av att överkäken också är för smal. Alltså är det käken man ska skylla på!

Sen nästa grej - överkäken hindrar underkäken från att växa ordentligt på något vänster. Detta är dock någonting jag måste researcha ytterligare för att verkligen förstå. Sådana här problem blir bara värre och värre ju äldre man blir och det kunde jag också se på dessa bilder. Ansiktet blir bara längre och längre och mer diagonalt i profil. Det är rent läskigt, gott folk! Traditionell tandställningsbehandling som flyttar tänderna bakåt i käken guidar ansiktet att växa ännu mer fel, man gör tvärtom vad man borde gjort.

Sedan, att tänka att man inte ska hjälpa en åttaåring som ser ut så? Nej, man väntar tills det är för sent. Det är ju egentligen hemskt! Vad jag förstår har man vetat i ungefär ett sekel att när huvudet/tänderna börjar växa fel så kommer de fortsätta med det och om något, bli värre.

Haha, jag känner mig missbildad. Efter allt detta undrar jag hur någon någonsin har kunnat finna mig attraktiv och söt. Men framifrån kanske jag är rätt okej. Undrar om min ämnesomsättning har lite med detta att göra. Kraniet har inte växt, man ser sjuk ut. Jag ser ut som en människa som smält och runnit ut.

Jag kanske inte borde jobba så här mycket till så sent på kvällen…


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar